MØT: Hydrophbic v/ Amund Lie

Undervannsfotografi er et fagfelt som krever høy spesialisering og kompetanse. Innlandsregionen har å by på noe av det mest spennende i dette feltet!

20. september 2019

Mitt navn er Amund Lie, jeg er 52 år og har base i Moelv. Er opprinnelig fra Moelv, men har stort sett bodd i Oslo siden ferdig filmskole i 1991. Hadde i en periode kontor på Fabrikken på Lillehammer, og har nå kontor og utstyrslager i Moelv.
 
Jeg er utdannet som filmfotograf og klipper ved London Film School i 1990 - 91. Jobbet noen år som klipper i NRK og har siden vært freelance klipper og fotograf gjennom eget firma. Har jobbet på en lang rekke produksjoner, hovedsaklig innen reklame, dokumentar og tv-serier, men også dramaproduksjoner og musikkvideo. Har undervist på ulike høgskoler og litt på Filmskolen i digital opptaks- og produksjonteknikk, dengang det var nytt og spennende. Fra 2008 spesialiserte jeg meg på å filme under vann da de første RED-kameraene og undervannhus til disse kom. Jeg tok dykkerkurs i 1982 og har filmet siden 1988, men fordi undervannsutstyr til 35mm var for dyrt å eie selv var det først med RED at dette ble en overkommelig investering. De siste 5 - 6 årene har jeg vært mye involvert med familiebedriften Ring Chairtech på Moelv, og har kombinert dette med oppdrag i undervannsopptak rundt i landet.

For en oversikt over hva jeg har jobbet med kan man ta en kikk her: https://www.hydrophobic.no/networking

Du har spesialisert deg på undervannsfotografi. Hva slags rammebetingelser gir deg best mulig kreativ output?

Å filme under vann er en litt vanskelig størrelse fordi veldig få filmfolk har begrep om hvordan ting foregår under vann. Det er en treg og kald verden som krever god planlegging. Jeg pleier å sammenlikne det med å sette opp et komplisert kran-opptak: Du trenger masse utstyr, du må ha minst 2 - 3 kvalifiserte personer, sikkerheten er ytterst viktig, det tar en stund å sette opp og en stund å rigge ned. Og du bør helst ikke legge det sammen med andre opptak for å spare tid og penger - effekten er nøyaktig den motsatte. Jeg sliter litt med å få produsentene til å forstå dette, som oftest er det best å bare lytte til mine råd og gjøre undervannsopptak som en 2nd unit, kanskje på et helt annet sted enn den øvrige produksjonen. Veldig ofte ser vi at masse ressurser legges i å kombinere over og under vann på samme sted og tid, noe som sjelden er vellykket.
Filming under vann er veldig spesialisert og det lønner seg å involvere meg tidlig i prosessen for å unngå overraskelser i form av økte kostnader og mislykkede opptak. Det er også viktig å tenke på at aktørene har veldig ulike forutsetninger for å takle vann, det kan være veldig fysisk og psykisk krevende. Vi ser ofte at de vi trodde var tøffest ikke er det, og omvendt. F.eks har Sandra Lyng Haugen og Linni Meister vært blant de beste å jobbe med fordi de godt trent og er vant til å takle press, mens mange av de tøffe kara knapt tør å dukke nesa under overflaten! (jeg nevner ingen navn her...)

Til drama og reklame er det alltid best å være innendørs i et varmt basseng hvor man har kontroll på lys og dekorasjoner. På dokumentar og naturfilm er det selvsagt naturlig å filme i naturen, men også her "må me juksa littegranne". Jeg har filmet mye i laksemerder, og det er nesten umulig å få vær, vann og fisk til å samarbeide. Da hender det at vi må rigge til i et basseng eller akvarium for å skape den rette illusjonen av ekte natur. Det gjøres ofte på naturfilmserier, og det er helt ok så lenge man ønsker å vise dyrenes atferd uten å endre den. Men når det gjelder knølhval og slike skapninger er det nok enklest å filme dette i havet, ja.

Hva er Filmbåten?
Filmbåten er et konsept jeg har hatt i tankene en stund. Såvidt jeg vet finnes det ikke i Norge noen båt som er rigget spesifikt for filmopptak, og det er åpenbart et marked for det siden produksjonene leier omtrent alt som kan flyte rundt omkring. Min båt er en delvis lukket aluminiumsbåt som samtidig har god dekksplass, er rask og ikke minst enkel å flytte fra sted til sted på tilhenger. Fordelen er at denne båten har både egenskapene til en åpen RIB med god dekksplass, men også at regi og produsent kan stå inne i en varm kabin og se på monitor med en kopp kaffe i hånden mens aktørene fryser ute i vannet. Båten utstyres med ulike festepunkter for kamera, jib, landingsplass for drone, osv. osv. Båten står normalt på en henger og kan fraktes rundt etter behov og settes ut både i sjø og innsjø. I november tar jeg båten nordover til Skjervøy for å gjøre opptak av spekkhogger og knølhval når silda kommer inn i fjordene. Da vil det primært være utenlandske filmteam som ønsker å leie meg meg båten og utstyr for undervannsfilming.

Kan man leie utstyr hos deg?
Som nevnt har jeg mye utstyr til undervannsopptak, men også en god del vanlig kamerautstyr. Hovedkamera er et RED Gemini 5K, i tillegg ulike mindre kamera som Blackmagic 4K, Panasonic GH5 og Sony A7s, alle sammen med undervannshus. Jeg har godt med tilbehør og lys som utgjør en bra kortfilmpakke for opptak på land, til reklamefilm mm. eller som 2nd unit/B-kam til spillefilm og tv-drama. Jeg skaffer også filmoptikk og mere lysutstyr på kort varsel.